Viktor APALAÇİFarklı kültürden gelen iki insanın, İrlanda kökenli bir Amerikalı kadın ile göçmen olarak Londra`da yaşayan Beyrutlu bir Arabın yasak aşkını anlatan film, sınıf ayırımı, iletişimsizlik, sevginin tükenişi, vefasızlık, yalnızlık temaları üzerine özgün şeyler söylüyor. 11 Eylül sonras
Yusuf BESALEL
13- Hümanist Yahudilik: Din dışı, laik olarak da tanımlanabilen ve Yahudiliği, Yahudi halkının medeniyeti, olarak görmeyi ve sadece dinsel bir akım olarak kabul etmeyi yeğleyen akım. Günümüzde hem İsrailde, hem de Diasporada birçok Yahudinin dinsel yaşamla ilgisi yoktur. Modern Siyonizm de daha ziyade laik bir akım olarak doğmuştur. Kibutz (kollektif ziraat üretim birimi) olgusu da, din dışı Yahudi kültürünün İsrailde yerleşmesine katkıda bulunmuştur. Hümanist akım da Kutsal kitapın ve din bilgelerinin yazdıklarının, bir toplumunun gelişen medeniyeti içinde uyarlandığı şartların ürünü olduğunu savunur. Yahudilik felsefe, edebiyat, folklor içerir ve insanlık ahlaki değerleri, Yahudi kültürün rengini almıştır. 1985te Uluslararası Laik Hümanist Yahudiler Federasyonu kurulmuştur ve ABD, Brüksel ve İsrailde bu örgüte bağlı kuruluşlar mevcuttur.
14- Karaizm: Yahudilikten kaynaklanan ve hahamlık geleneğinin, özellikle Mişna ve Talmudda derlenen Sözlü Yasanın bağlayıcı niteliğine itiraz ederek yalnızca Yazılı Yasa olan Toranın buyruğunu kabul eden bir tarikat. Bunun üyeleri, Talmudun yerine geçen Sefer ha Mitzvotu yazan Anan Ben Davidin yarattığı akımdandır. Rabinik görüşe göre Anan Ben David, genç kardeşinin lehine dini şura başkanlığını kabul etmeyince, Babildeki Halife ona hapis cezası verdi. Anan Ben David, genç kardeşinin lehine dini şura başkanlığını kabu etmeyince, Babildeki Halife ona hapis cezası verdi. Anan Ben David de cezadan kurtulmak için yeni bir tarikat kurduğunu ilan etti.
Karaim terimi İbranice kutsal yazılar Mikra sözcüğünden türemiştir. Karaizm (Karaylar), Toranın Evlatları anlamına gelen "Bene Mikra olarak da bilinirler. Rabilerin Talmud ve sonrası dönemlerdeki Tora yorumlama tarzını beğenmeyen Karaim; İran, Mısır ve Filistindeki taraftarlarına, sadece Toraya bağlı kalmalarını ögütlediler. Örneğin Karaim, Tora sonrası bir bayram olduğundan Hanukayı uygulamazlar, ayrıca Rabanutun tefilin, mezuza, evlenme ve boşanma ile ilgili Tora emirlerinin uygulanması konusundaki açıklamalarını da reddederler, vb
Karaimin sinagoglarında sandalye yoktur ve içeriye girmeden ayakkabılar çıkartılır, sinagogları ise yer altında inşa edilir.
1989da İsrailde 20.000, ABDde 1.500 Karay bulunmaktaydı. Ancak 16. yüzyılda Şulhan Aruhta belirtildiği gibi, Karimin diğer Yahudilerle evliliği kabul edilmemektedir. Çünkü Karay dini heyetlerinin verdiği getler (boşanma ilamları), Rabanut tarafından kabul edilemez ve dolayısıyla muhtemel bir gayrimeşru doğan çocukla bir Yahudinin evlenme olasılığına (Torada yasaklanmış) göz yumulamaz
Öte yandan Hazarların bir kolu ve bir Türk boyu olan Karaim veya Karaitler, Uzlarla Kıpçakların önünden kaçan Peçenek saldırısı karşısında Kırıma yerleşmişler. 8. yüzyılda Hazarların resmi dini Musevilik olunca; Musevilerin Talmudu reddeden Karay mezhebini benimseyip, kendilerine "Karaylar" adını yakıştırmışlardır. 1016da başlayan Rus baskısı nedeniyle, Karaylar, Litvanya ve Polonya ovalarına göçtüler. Kırımda kalan Karaylar ve Talmudu benimseyen "Kırımçaklar" yakın tarihe kadar beraber yaşadılar. İkinci Dünya Savaşında bu Türk Yahudilerinin hemen hepsi Naziler tarafından imha edildiler.
İstanbul Karayları ise, İspanyadan gelen Yahudilerden önceki Bizans döneminden kaldıklarını söylerler. Galatada Karaköy mahallesinin "Karay Köy"den geldiği söylenir. Tudelalı Benjamin 1176da Kostantinopoliste 500 kadar Karay bulunduğunu belirtir. Bu gün İstanbulda "Türk Yahudisi" Karaylardan ancak birkaç aile kalmıştır.
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi", Cilt I, II, III, Yusuf Besalel,
Gözlem, 2001